torsdag 14. februar 2008

Ting 5: Tulipaner i Amsterdam


Bildet er tatt av Eek Mülder, en nederlandsk dame på 76 år!

Tulipaner er en blomst i slekt med liljefamilien. Den ble særlig populær i Europa på 1500 tallet. I dag forbinder vi tulipaner med Nederland. Tulipanene som selges i Norge er gjerne dyrket frem i Norge, men fra løk impotert fra Nederland. Tulipanenes høyseseong er fra desember til mai, men kan fåes hele årets også.

Det er lurt å bruke lite vann i tulipanvasen. Fyll heller på med jevne mellomrom. Tulipaner drikker nemlig med hele stilken, og får de vann "til knes", vil de drikke veldig mye, og da blir de laaaange - det har du sikkert sett. De vil uansett vokse litt i vasen, men får de mye vann, så kan de bli ekstremt lange.

Det lønner seg også å sette tulipanene kjølig om natta og når du ikke er hjemme. Det kan forlenge holdbarheten med flere dager.

Så spør du kanskje: "Hvorfor i all verden har jeg valgt dette som et interessant bilde?!" Svaret er enkelt nok;
Tulipaner er noe av det vakreste jeg vet. Så mange farger, så mange forskjellige sorter.. For andre gang reiser jeg til Nederland i april for å se tulipanene i full blomstring. Jeg drar da til den store blomsterparken "Keukenhof". Denne gangen tar jeg med min kjære farmor på 75 år! Når vi kommer hjem har vi nok mange nye løker med oss tilbake og mange deilige minner om vakre blomster..

Ingen kommentarer: